vrijdag 21 januari 2011

Hour of the Time

Amplify’d from www.hourofthetime.com
Hour of the Time
"The Quest for truth begins here."
"Listen to everyone, read everything, believe nothing unless

you can prove it in your own research." William Cooper

"God bless my family. I love my wife & children more than life itself. Everything I do is for the future of all my children. They may not understand why I have sacrificed so much, why I am so dedicated to this work; but someday they will. I want them to know they are the most important People in my life, and how very, very much I love them." - William Cooper

Hour of the Time: Shortwave Broadcasts
The Hour
Of The Time broadcasts on WBCQ
7.415 MHz
Worldwide Shortwave 3 pm Eastern
Standard Time Monday thru Friday and on low power FM stations
across America.

Hour of the Time: Transcripts

Transcripts of the Hour of the Time are available here. 

William Cooper: Biography

Learn the history behind William Cooper - "The most dangerous radio host in America."

"William Cooper is the most dangerous radio host in America." - Rush Limbaugh during his broadcast quoting from a White House memo shortly after the Oklahoma City bombing.

What others say...

December 21, 1999 the Hour Of The Time ranked #1 talk show out of 2,461 Internet radio broadcasts in the same time slot. Rated against all other types of programming we were #7. - Shoutcast Statistics

"See folks it's not me... its this fellow William Cooper broadcasting from a store front in St. Johns, Arizona." Rush Limbaugh, Excellence In Broadcasting Network.

"Bill Cooper is the world's leading expert on UFOs." Billy Goodman, KVEG, Las Vegas

" The only man in America who has all the pieces to the puzzle that has troubled so many for so long." Anthony J. Hilder, Radio Free America

"William Cooper may be one of America's greatest heroes and this story may be the biggest story in the history of the world." Mills Crenshaw, KTALK, Salt Lake City.

It is forbidden
to broadcast the Hour Of The Time over any media including
the Internet without express written and signed permission
of HOTT. Violators will be prosecuted to the fullest extent
of the Law.

Read more at www.hourofthetime.com
 

woensdag 19 januari 2011

De Nag Hammadi geschriften

Amplify’d from www.gnosis.nl

Nag Hammadi geschriftGeen vondst heeft in de recente geschiedenis zoveel ophef binnen de christelijke gelederen veroorzaakt als de ontdekking van vroeg-christelijke geschriften nabij de Egyptische plaats Nag Hammadi in 1945. Het duurde ruim 30 jaar voordat onafhankelijke wetenschappers voor het eerst de hand konden leggen op de geschriften die, naar nu blijkt, op veel punten een heel ander beeld schetsen over het ontstaan en de betekenis van het christendom dan wat tot dusver bekend was. Gevestigde christelijke instituten, zoals de katholieke kerk, verenigde evangelisten en protestante theologen, haasten zich om bij voorbaat te melden dat deze geschriften niet gezaghebbend zijn. Wat is er zo schokkend aan deze ontdekking? Wie waren de eerste christenen? Wat mogen we niet weten over het ontstaan van het christendom?

Verboden kennis

De Nag Hammadi-geschriften zijn een verzameling van 13 handgeschreven papyri met in totaal 52 verschillende titels, die tijdens een toevallige ontdekking in december 1945 zijn opgegraven door een Egyptische boer die op zoek was naar vruchtbare grond. Ze zijn waarschijnlijk ergens in de vierde eeuw verborgen door gnostische christenen, tijdens de periode dat bisschop Athanasius van Alexandrië in 367 met zijn paasbrief wereldwijd opriep tot de vernietiging van alle geschriften die niet tot de canon van het Nieuwe Testament werden gerekend. In deze paasbrief werd voor het eerst een dwingende lijst van geschriften gepresenteerd die door de rooms katholieke kerk als gezaghebbend werd beschouwd en dus de katholieke (=algemene) basis moest zijn van de christelijke geloofsleer. In feite kreeg hiermee het Nieuwe Testament haar definitieve vorm, al zijn er sinds die tijd vele aanpassingen gedaan en verminkingen ontstaan doordat eeuwen lang de bijbels letterlijk met een veertje op gedroogde dierenhuiden door de kerkelijke kopiisten werden overgeschreven, vertaald en ‘verbeterd’.

  1. Geschriften over Jezus Christus (23)
  1. Geschriften over Hermes Trismegistus (3)
  1. Scheppingsmythen (6)
  1. Openbaringen (7)
  1. Verlossingsteksten (10)

Het Evangelie van Maria Magdalena en het Evangelie van Thomas zijn bij het grote publiek de meest bekende en bediscussieerde geschriften omdat ze op indringende wijze een significant ander beeld schetsen over het vroege-christendom dan het beeld dat de wereld sinds de vierde eeuw namens de kerk voorgeschoteld krijgt. Met name de rol van Maria Magdalena en de christelijke visie over vrouwen in die tijd is opzienbarend omdat het huidige christendom vrouwen duidelijk op de achtergrond stelt, daar waar de vroeg-christelijke geschriften juist spreken van een absolute gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. De bekendheid van deze evangeliën is mede te danken aan het succes van het boek en de film De DaVinci Code waarin op fantasievolle wijze enkele gnostische kenmerken worden uitgelicht.

De oudste woorden van Jezus Christus?

Het Evangelie van Thomas dankt zijn grote bekendheid aan de opsomming van 114 unieke logia, uitspraken die Jezus aan zijn toehoorders gedaan zou hebben. Stuk voor stuk uitspraken die getuigen van een opmerkelijke geestelijke helderheid en kennis over de menselijke psyche. Uitspraken die als primair doel hadden om zijn volgelingen ervan te overtuigen dat het geheim van het bestaan in henzelf is gesloten, en dat ze hier zelf de ogen voor moesten openen om het te kunnen zien. Een visie die als een rode draad door de gnostisch-christelijke teksten loopt en perfect aansluit bij de gnostische gedachte dat de mens alleen zichzelf kan verlossen uit de onwetendheid.

Opmerkelijk aan deze teksten is dat ze overtuigend de historische bron blijken te zijn van diverse uitspraken van Jezus zoals ze in het Nieuwe Testament zijn opgeschreven. Waar bij sommige teksten in de bijbel duidelijk herkenbaar is dat er slechts een deel van de volledige uitspraak uit het Evangelie van Thomas is gebruikt, blijkt op veel andere plaatsen dat er juist delen zijn bijgeschreven die overbodig lijken of de essentie van de oorspronkelijke tekst verbloemen of verdraaien. Slechts één voorbeeld van een opmerkelijk verschil tussen het Evangelie van Thomas en het Nieuwe Testament is de reactie van Jezus op de vraag van zijn leerlingen of ze belasting aan de keizer moeten betalen. In een hedendaagse bijbel lezen we:

‘Meester, we weten dat u een waarheidlievend man bent en naar waarheid onderricht geeft over de weg van God en u door niemand laat beïnvloeden, want u ziet geen mens naar de ogen. Zeg ons dan wat u hiervan vindt: Mag men belasting betalen aan de keizer of niet?’ Maar Jezus die hun kwalijke opzet doorzag, zei: ‘Waarom stelt u mij op de proef huichelaars? Laat mij eens een belastingmunt zien’. Zei gaven hem een denarie. Hij zei hun: ‘Van wie is de afbeelding en het opschrift?’ Ze zeiden hem: ‘Van de keizer’. Daarop zei hij tegen hen: ‘Geef dan aan de keizer wat van de keizer is en aan God wat van God is.’

Matteüs 22:16-22

In het Evangelie van Thomas lezen we echter de volgende tekst:

Zij toonden Jezus een goudstuk en zeiden tegen hem: ‘Caesar ’s mannen eisen belasting van ons’. Hij zei tegen hen: ‘Geef aan Caesar wat van Caesar is, geef God wat van God is en geef mij wat het mijne is.’

Evangelie van Thomas, logion 100

Dit voorbeeld is behandeld door de historicus Jacob Slavenburg in zijn boek Valsheid in Geschrifte, de verborgen agenda van bijbelschrijvers. Pagina 74 e.v. Het eerste wat opvalt is dat de tekst beduidend korter en kernachtiger is dan de bovenstaande tekst uit de bijbel, en hierdoor zonder omwegen de essentie van Jezus’ antwoord weergeeft. Een andere opvallend verschil is de zin ‘en geef mij wat het mijne is’ die ontbreekt in de bijbelse versie. De bijbelschrijvers moeten gedacht hebben dat het niet klopte, want was Jezus immers niet zelf God? Er stond dus iets dubbel in en dat moest wel fout zijn.

De verklaring is dat in het gnostische-christendom Jezus niet gelijk staat aan God, maar in het allegorisch verhaal symbool staat voor elk mens die Christus (bewust, verlicht) kan worden, waarbij ‘God’ de overtreffende trap vertegenwoordigd naar het ‘grotere’ innerlijke zelf. In het katholieke christendom is Jezus echter gepersonifieerd en ontdaan van elke allegorische betekenis, en gelijk gesteld aan de eveneens gepersonifieerde God. Jezus Christus werd hierdoor tot een historisch persoon verklaard. Dit was een weloverwogen en goed gedocumenteerde beslissing binnen de rooms katholieke kerk, bekrachtigd op hetzelfde moment dat ze het geloof in de drie-eenheid bepaalden en de canon van het Nieuwe Testament middels de befaamde paasbrief van bisschop Athanasius opstelden.

Oorsprong van de Wereld

Een ander opzienbarend geschrift is de Oorsprong van de Wereld dat een scheppingsmythe bevat die geschreven is als reactie op het joodse scheppingsverhaal dat we nu kennen als Genesis in het Oude Testament. In plaats van het scheppingsverhaal van Genesis te onderstrepen schetst dit geschrift juist een kritisch beeld waarbij men stelt dat het Genesis verhaal geen begin is maar een vervolg op een andere gebeurtenis. In het geschrift wordt namelijk vertelt dat de duisternis (de chaos periode waar Genesis mee begint) is ontstaan uit de schaduw, en dat de schaduw uiteraard zijn bestaan dankt aan de aanwezigheid van het licht. Het verteld over een schepping die niet aan de tijd is gebonden maar continue in beweging is en op elk moment plaatsvindt, en dus in feite als een emanatie over de wereld uitvloeit waardoor het geen begin of einde kent. Volgens de gnostische leer is de schepping van de schaduw een daad van een lagere schepper die onwetend is en denkt dat er geen andere God is dan hij zelf, er geen andere werkelijkheid is dan hij waarneemt. Deze ‘lagere’ schepper is de mens die onbewust zijn eigen werkelijkheid schept en de illusie van zijn schepping voor waar aanziet.

Het beschrevene in het oudtestamentische bijbelboek Genesis is een vervolgakte, niet een begin.

Bron: Nag Hammadi geschriften, inleiding Oorsprong van de Wereld door J. Slavenburg.

Het christendom herzien?

Ondanks de initiële schokgolf die de vondst van de gnostische geschriften bij Nag Hammadi binnen het christendom teweeg bracht, heeft het opvallend weinig invloed gehad op de geloofsverkondiging van de christelijke kerken en haar gelovigen. De schokgolf is voornamelijk gevoeld door bijbel-wetenschappers, historici en theologen die daarmee een nieuwe inspiratiebron aanboren om een stroom van boeken en manifesten te produceren waarin de hervonden gnosis beschreven wordt. Dat de gemiddelde gelovige geen kennis heeft van de gnostische oorsprong van het christendom is geheel op het conto te schrijven van de gevestigde christelijke instituten en kerken die blijkbaar nog steeds macht hebben over wat haar gelovigen aan kennis mogen of kunnen vergaren.

Bijbelse uitspraken van Jezus die meer vragen dan antwoorden oproepen worden door het lezen van de Nag Hammadi geschriften vaak helder, waardoor de oorspronkelijke betekenis inzichtelijk wordt. Veel christelijke lezers hebben aangegeven dat het lezen van deze geschriften hun geloof naar een hoger spiritueel niveau bracht, waarbij delen van het geloof zijn verheven door een besef en een overtuigend weten in plaats van het geloof in een dogma. Voor anderen, met name kerkgebonden christenen zijn de Nag Hammadi teksten een te grote stap gebleken omdat ze deze als een aanval ervaren op hun persoonlijk geloof en de ‘waarheid’ van de kerk. Dit verklaard waarom er enerzijds onder zelfstandige christenen een enorm enthousiasme en euforie heerst over de teksten, en anderzijds deze in de meest felle bewoordingen vanuit christelijke instituten worden bestreden.

Het herstel van de oude - zeer humane - waarden binnen het christendom moet echter niet afhangen van een initiatief van het instituut dat deze waarden in het verleden met woord en zwaard heeft bestreden. Het zijn de gelovigen zelf die de eerste stap moeten zetten in het onderzoek naar de bron van hetgeen ze geloven. Het is te hopen dat zij zich uiteindelijk los kunnen maken van de doctrine die beschrijft dat het streven naar (zelf)kennis een zondige daad is, en beginnen met de spirituele reis die de bekendste spreker uit onze Westerse geschiedenis ons voorspiegelde.

Bronnen:

De Nag Hammadi Geschriften, Jacob Slavenburg & Willem Claudemans, derde druk 2005.

Valsheid in Geschriften, Jacob Slavenburg, eerste druk 2005.

Jezus en de verloren Godin, Timothy Freke & Peter Gandy, ned.vert. eerste druk 2007.

Read more at www.gnosis.nl
 

donderdag 13 januari 2011

Graham Hancock: Op zoek naar Atlantis

Amplify’d from www.kristijn.com
Graham Hancock: Op zoek naar Atlantis
Volgens de Britse auteur Graham Hancock verwijzen de piramiden en de sfinx in Egypte naar een verdwenen superbeschaving. Hancock werpt een ander licht op heersende visie van de stapsgewijze vooruitgang van de mens door de geschiedenis: ‘We denken dat wij het summum van beschaving zijn en kunnen ons eenvoudigweg niet voorstellen dat er vóór ons een superieure beschaving heeft bestaan.’
Eigenlijk hadden we moeten afspreken aan de voet van de Sfinx op het plateau van Gizeh in Egypte. Want op die plek begon de zoektocht van Graham Hancock die tot een aantal opzienbarende boeken over verdwenen beschavingen leidde. Maar we ontmoeten elkaar niet in de brandende zon van de woestijn, maar op een regenachtige ochtend in Londen op de trappen van het British Museum. Een waardige tweede keus. Hier ligt een van de grootste collecties Egyptische kunstschatten – overblijfselen van misschien wel de meest mysterieuze beschaving uit onze geschiedenisboeken. De beschaving die – volgens Hancock – verwijst naar het bestaan van een ‘prehistorische’ superbeschaving. De queeste van deze Britse onderzoeksjournalist moet voeren naar niets minder dan naar het bewijs voor de mythe van Atlantis, het paradijselijke eiland in de Atlantische Oceaan waarover Plato schreef.


 Het begon met de vraag die vrijwel elke bezoeker van de piramiden stelt: hoe is het mogelijk dat mensen deze gigantische bouwwerken duizenden jaren geleden  zonder moderne hulpmiddelen hebben kunnen maken? Let wel: de hedendaagse mens is nog steeds niet in staat tot een vergelijkbare prestatie. Er zijn – om te beginnen – maar twee hijskranen op de wereld die in staat zijn rotsblokken van enkele tonnen te verplaatsen. Voor één zo’n blok is dan wel zes weken voorbereidingstijd nodig en twintig man personeel. De piramiden zijn uit zulke blokken – ruim twee miljoen stuks – opgetrokken. Met welke kracht?




En dan de precisie. De grote piramide is een vrijwel volmaakt vierkant. De afwijking in de lengte is nog geen centimeter. De zijden van de piramiden lopen ook exact langs de Noord-Zuid as en de Oost-West as. Ook hier is de afwijking minuscuul: 0,015 procent. Toen de Britten onlangs probeerde om hun Meridian Building – een veel kleiner gebouw – precies op de nulmeridiaan van Greenwich te zetten, was de afwijking aanzienlijk groter. Daarbij komt dat de hoeken in menig modern kantoorpand niet zo keurig recht zijn als in de piramiden. Welke bouwmeesters presteerden dat? Met welke middelen?


Hancock: ‘We zijn zo gewend om evolutionair en lineair te denken, dat we ervan uitgaan dat wij het toppunt van de beschaving zijn. Vóór ons wordt het steeds primitiever. Als dat zo is, leg me dan maar eens uit hoe mensen een paar duizend jaar voor Christus – toen wij met primitief gereedschap grottekeningen maakten en onze vrouwen aan hun haren een hol in sleepten – in staat waren gigantische monumenten te bouwen met loodzware rotsblokken die naadloos op elkaar aansluiten. We hebben het over 2,3 miljoen rotsblokken, met stenen die in gewicht variëren tussen de anderhalf en 15 of 17 ton tegen een “onmogelijke” helling van 52 graden. Zo’n prestatie komt niet uit het niets, zoals de gangbare theorie ons voorhoud.’



Immers volgens de officiële geschiedenis komen de eerste beschavingen zo’n drieduizend jaar geleden in Mesopotamië en Egypte tot bloei. Volgens de archeologische wetenschap zouden de piramiden dateren uit ongeveer 2500 jaar voor Christus, terwijl de Sfinx waarschijnlijk iets ouder is. Dat betekent dat de Egyptenaren maar een paar honderd jaar zouden hebben gehad om de kennis en het vakmanschap te ontwikkelen die zij nodig hadden om hun meesterwerken te bouwen. Hancock: ‘Het is niet logisch dat het grootste gebouw dat ooit door de mensheid is gebouwd, ook zo ongeveer het eerste is. Het ligt veel meer voor de hand dat de piramiden het summum van een beschaving weerspiegelen.’


Voor Hancock staat vast dat de gangbare verklaringen voor de antieke Egyptische wonderen tekort schieten en hij vindt – steeds meer – aanwijzingen voor andere verklaringen. Volgens de heersende visie markeren de piramiden graven van farao’s met de Sfinx als een symbolische wachter. Hancock: ‘Er zijn veel graven van farao’s gevonden maar nooit onder de piramiden. Die bewering is inmiddels hoogst onwaarschijnlijk: waar zijn die graven? Bovendien klopt de datering van de Sfinx niet. Dat monument vertoont onmiskenbare sporen van erosie door zware regenval. Maar regelmatige regen die erosie tot gevolg heeft, is er sinds de laatste IJstijd niet meer geweest in Egypte.’ In die IJstijd – tussen 17.000 en 7.000 jaar voor Christus – was wat nu de Sahara is, een groene vlakte. In zijn boek The Message of the Sphinx verwijst Hancock naar onderzoek door de Amerikaanse geoloog Robert Schoch die op basis van de tekenen van erosie schat dat de Sfinx zeker vijfduizend jaar ouder is dan thans algemeen wordt gedacht.  


Dit wetenschappelijke debat over een paar duizend jaar is relevanter dan het lijkt. Als de Grote Sfinx inderdaad duizenden jaren eerder werd gebouwd, dan was dat mogelijk in een tijd vóórdat de geroemde beschaving van Atlantis verloren ging. Dus vóórdat – zoals de mythe wil – Atlantis aan het einde van de laatste IJstijd door een enorme vloedgolf werd verzwolgen. En dat zou betekenen dat de Egyptenaren de bijzondere kennis die aan de bouw van de piramiden ten grondslag ligt, van deze verloren beschaving hebben kunnen ontvangen. Waren de ‘goden’ waarvan Egyptische overleveringen melding maken en die hen de kennis van bouwkunst, astronomie en de natuurwetten zouden hebben aangereikt uit Atlantis afkomstig?


De positionering van de piramiden en de Sfinx lijkt ook een boodschap te bevatten. Samen met zijn Belgische collega Robert Bauval onderzocht Hancock het plateau van Gizeh nauwgezet. Ze bekeken alles wat ze mochten zien en zelfs – soms met behulp van enige ‘financiële overredingskracht’ – wat ze niet mochten zien. De grote doorbraak in hun onderzoek kwam toen Bauval het plateau vanuit de lucht bekeek. Hij kon zich niet voorstellen dat de wijze waarop de piramiden waren neergezet toevallig was. Vanuit de lucht meende Bauval dat de configuratie van piramiden leek op het sterrenbeeld van Orion. Nader onderzoek leerde vervolgens dat de positionering van de piramiden een uiterst exacte weergave van de drie sterren van Orion is. Niet toevallig Orion zou je zeggen, de Egyptenaren associeerden hun oppergod Osiris met dat sterrenbeeld.


Maar het mysterie gaat verder. De configuratie op het plateau van Gizeh weerspiegelt niet Orion zoals dat 2.500 jaar voor Christus – het moment dat de piramiden volgens de officiële lezing werden gebouwd – aan de hemel stond. Hemellichamen schuiven ten opzichte van elkaar over perioden van duizenden jaren en daarmee verandert ook de positie van de Aarde ten opzichte van bijvoorbeeld Orion. Wat blijkt? De weergave van de piramiden verwijst naar de constellatie van Orion van 10.450 jaar voor Christus. Hancock: ‘Gizeh zou dus een stukje hemelkaart zijn dat verwijst naar 10.450 voor Christus. Wat wilden de Egyptenaren – of de beschaving vóór hen – daarmee duidelijk maken? Waarnaar verwijzen deze monumenten?’
e zeggen dat we onder de Sfinx moeten kijken? Daar blijkt inderdaad een grote ond


Deze ontdekking werd nog spannender toen Hancock vervolgens in Tiahuanaco, de hooggelegen stad in het Boliviaanse Andes gebergte, ook constellaties terugvond die verwijzen naar het elfde millennium voor Christus. Kennelijk bouwden niet alleen de Egyptenaren volgens astronomische principes. Blijft de vraag wat er zo bijzonder was aan 10.450 voor Christus? Mogelijk wijst de Sfinx in de richting van een antwoord. Hancock: ‘Als de Sfinx inderdaad ouder is dan we denken en teruggaat naar dezelfde periode, dan hebben we het over het astrologische tijdperk van de leeuw, dat 10.500 jaar vóór Christus begint. Verwijst de naar het oosten gerichte Sfinx – een leeuw tenslotte – naar dit tijdperk? Wanneer je het astrologisch bekijkt, staat de zon op dat moment precies onder het teken van de leeuw. Willen de oude Egyptenaren ons hiermee zeggen dat we onder de Sfinx moeten kijken? Daar blijkt inderdaad een grote ondergrondse ruimte te zijn.’


Je kunt het je nauwelijks voorstellen, maar er zijn nog steeds delen van de piramiden en de Sfinx die niet zijn onderzocht – deels omdat men bang is dat de monumenten instorten. Hancock: ‘Er zijn verborgen kamers waar nog niemand is geweest.’ Zo onderzocht de Duitse ingenieur Rudolf Gantenbrink in 1992 een aantal smalle kokers die door de Grote Piramide lopen. Gantenbrink gebruikte een klein robotje met een camera om de smalle gangen te onderzoeken. Na een reis van ongeveer 65 meter door de zuidelijke koker stuitte de robot op een deur met twee metalen handvaten. Hancock straalt: ‘Dat was een sensatie! Wat mij betreft de meest opzienbarende archeologische ontdekking van de afgelopen eeuw. Er is namelijk alle reden te vermoeden dat achter die deur een kamer ligt.’


In september 2002 deed de National Geographic Association in samenwerking met de Egyptian Supreme Council for Antiquities een poging achter de deur te kijken. Een robot boorde een gaatje en voor het oog van vele miljoenen televisiekijkers, stuitte men op… nog een deur. Hancock: ‘Soms denk ik dat de piramiden en de Sfinx als een soort tijdcode zijn gebouwd: wanneer een toekomstige beschaving er aan toe is, kan weer een stukje van de code worden ontcijferd. Zo wordt de legpuzzel langzaam in elkaar gezet.’


Zeker lijkt intussen dat vrijwel niets in de constructie van deze beroemde bouwwerken willekeurig tot stand is gekomen. Ook bijvoorbeeld het patroon van de kokers van Gantenbrink lijkt een boodschap te bevatten. Dat patroon lijkt precies op de antieke Egyptische tekeningen van de reis naar het dodenrijk – de plek waar de ziel heengaat op zijn reis na de dood. De Egyptenaren hadden dit ‘dodenrijk’ – dat zij Duhat noemden – in kaart gebracht, zodat de overleden ziel voorbereid aan zijn reis zou beginnen. Hancock: ‘Het dodenrijk was voor hen even levend als de wereld van de levenden. Voor hen was het een vanzelfsprekende werkelijkheid. Waar wij in deze tijd onze knapste koppen inzetten om technologische problemen op te lossen – meestal zonder veel betekenis – zetten zij hun beste mensen in om het mysterie van leven te ontrafelen. Zij waren geïnteresseerd in waartoe wij op aarde zijn en wat er na de dood gebeurt. De denkwijze van de Egyptenaren was op het eeuwige gericht. We vinden dan ook geen ruïnes van huizen of paleizen, maar tempels en graven – monumenten met betrekking tot het leven na de dood. Godsdienst, dat lieten zij na.’


De boeiende zoektocht van Hancock en zijn medestanders betekent een uitdaging voor de gevestigde wetenschap. Hancock kiest voor onorthodoxe invalshoeken – zoals het mogelijke verband tussen astronomie, architectuur en astrologie – die ver buiten de gangbare paden liggen en hij staat open voor de mogelijkheid dat mythen ook verwijzen naar werkelijkheid. Hancock: ‘Hoe is het mogelijk dat verhalen zo lang, zo hardnekkig, zo krachtig verteld blijven worden, als ze niet ergens een fundament in de werkelijkheid hebben?’ De documentaire Atlantis Reborn die het BBC-televisieprogramma Horizons in 1999 uitzond over zijn werk leidde uiteindelijk zelfs tot een procedure voor de Britse Broadcasting Standards Commission, omdat Hancock de omroep van onevenwichtige beeldvorming betichtte. De commissie stelde hem gedeeltelijk in het gelijk: voor het eerst in 35 jaar werd het BBC-programma schuldig bevonden aan een onevenwichtige presentatie.


In Hancock’s visie vragen de niet opgehelderde geheimen van de Egyptische piramiden om een open geest en om een instinctieve benadering – de elementen die in het verleden steeds weer garant hebben gestaan voor wetenschappelijke doorbraken: ‘Het probleem is dat de meeste wetenschappers zich eenvoudigweg niet kunnen voorstellen, dat er vóór ons een beschaving is geweest die mogelijk even ver of zelfs verder was dan wij. De wetenschap is totaal anders geprogrammeerd. En die programmering staat thans doorbraken in de


Graham Hancock zoekt intussen gedreven verder. Daags na onze ontmoeting in Londen vertrekt hij naar de de Amazone op zoek naar nieuwe ‘vingerafdrukken van de Goden’. Uiteindelijk gaat het hem om meer dan een zoektocht naar een verdwenen beschaving. Hij ziet in de huidige wereld een richtingenstrijd tussen de materialistische visie en een opkomende visie in steeds bredere kringen dat het leven over meer gaat dan geld en materie. Hancock: ‘Er zijn veel aanwijzingen dat onze verre voorouders in staat waren om een hoog ontwikkelde technologische samenleving te combineren met een eveneens hoog ontwikkelde geestelijke wijsheid.

Misschien dat het herontdekken van hun erfgoed ons de weg kan wijzen naar een evenwichtige balans tussen de spirituele en de materiële dimensies van het


Hij is even stil en lijkt diep in zijn gedachten te verzinken. Dan strijdlustig: ‘We zijn onze eigen voorouders vergeten! We weten niet waar we vandaan komen. Geen wonder dat we in verwarring zijn en stuurloos leven. We moeten te weten komen wie we zijn!’
Meer informatie: www.grahamhancock.com, graham@grahamhancock.com

Graham Hancock is auteur van onder meer The Sign and The Seal; Fingerprints of the Gods; Keeper Of Genesis (The Message of the Sphinx in de Verenigde Staten) met co-auteur Robert Bauval; Heavens Mirror en Underworld: Flooded Kingdoms of the Ice Age. Hancock maakte ook een driedelige televisieserie: Quest For the Lost Civilisation.

Read more at www.kristijn.com
 

woensdag 12 januari 2011

THE NOSTRADAMUS CODE



========================================================



=========================================================


woensdag 5 januari 2011

The Mysterious Origins of Man


NBC's Mysterious Origins of Man

Amplify’d from www.mcremo.com
NBC's Mysterious Origins of Man
JUNE 1996 NBC PRESS RELEASE: CONTROVERSY SURROUNDS THE MYSTERIOUS ORIGINS OF MAN UNIVERSITY PROFS WANT SPECIAL BANNED FROM THE AIRWAVES


Program that Dares to Challenge Accepted Beliefs About Pre-Historic Man to be Rebroadcast June 8 on NBC

On February 25, 1996 NBC aired a one-hour prime-time special, The Mysterious Origins of Man, hosted by Charlton Heston. Controversy exploded in the academic community following this telecast. Much of the material for the program was taken from Forbidden Archeology,featuring interviews with co-authors Michael Cremo and Richard Thompson on the show.

Watch a video clip of The Mysterious Origins of Man (MOM) in Realvideo format! This is in REAL time - no waiting - no uploading of files!

To order MOM videos, go to ORDER INFO


The Mysterious Origins of Man was produced by the BC VIDEO team: Bill Cote, Carol Cote and John Cheshire.



Copyright 1995 Carol Cot

The grooved spheres from South Africa, found in strata dating 2.3 billion years old, were featured on NBC's Mysterious Origins of Man.

NEW! Special 3-dvd Expanded Edition of The Mysterious Origins of Man, featuring over four hours of uncut bonus interviews with Michael Cremo, Dr. Richard Thompson, Robert Bauval, Graham Hancock and others. Includes The Mysterious Origins of Man, MOM Companion dvd and Jurassic Art.

DVD 4 hours









JUNE 1996 NBC PRESS RELEASE:

Controversy exploded in the academic community with the telecast of The Mysterious Origins of Man last February. Professors of science and anthropology from some of the nation's most prestigious colleges and universities voiced strong opinions about the validity of the special, which challenged long-accepted beliefs about man's beginning.

The program presents evidence suggesting that man may have made the climb from Stone Age to civilization more than once; that present-day man is just the latest in this cycle; and that Darwin's Theory of Evolution has some serious flaws.

"We expected some controversy when we produced this show," says producer Bill Cote, "but were not prepared for the enormous cry of outrage from some members of the scientific community."


Copyright Carol Cote 1995

Charlton Heston: "We've seen a broad range of evidence, some of it highly speculative. But there are enough well documented cases to call for a closer look at the conventional explanation of man's origins."



The following are excerpts from more than 250 email messages that flooded MOM Producer Bill Cote's website (http://www.bcvideo.com) in response to the show:

"I wanted to take this opportunity to commend you on your COURAGE in producing such a show. I know from personal experience the depth of passion raised when you question the Theory of Evolution. My problem with the people with whom I have debated on the subject is not so much that they believe what it is they do, but that they are so damn dogmatic about it. In many ways, the scientific establishment has become the secular analogue to the adherence to orthodoxy which they so claim to despise in favor of their freedom to question everything. Apparently, that freedom stops when one begins to question THEIR most cherished beliefs. I applaud you."

(MB, Winchester, MO)

"Shame on you. I watched your show, The Mysterious Origins of Man on Sunday night. It left me horrified, angry and depressed. I remember as a child, Sunday night was a family night in front of TV; NBC's Wild Kingdom and The Wonderful World of Disney....You would be astounded by how little Americans do know about human evolution and now we'll have millions of American children believing that man lived beside dinosaurs when in reality we are separated by 60 MILLION YEARS...."
(KC, Northwestern University)

"Fantastic show! It is about time alternative interpretations and hidden evidence is brought out into the open for the public to see for itself. The response from the scientific type community is expected because it shows a lack of rigor on their part. The last thing they want to look like is incompetent or worse, not objective. Please don't let anything or anyone stop you in the future from airing shows that present alternative views. Thank you."
(DH)

"I missed the first showing of "The Mysterious Origins of Man" and would like to know when and if there are any plans to rebroadcast. I was able to read a review in the electronic newsletter ISCNI*FLASH. I enjoy this type of programming. It is very refreshing to be informed of alternate points of view. I have a degree in Geology and found early, when a student, that the establishment would ignore the evidence if it didn't fit their preconceived ideas. Keep up the good work."
(DE)

"I just read your response to the earlier criticism of your show, and find your track-covering pathetically amusing. Standing on your hight horse tisk-tasking the establishment, all giddy about the furer you kicked up, cleverly knocking down all your straw men. Yes, all we scientists have been misleading ourselves and everyone else for years! We ruthlessly squash dissent from our all-powerful theory of evolution! Give it up. You wanted money, and you wanted ratings, you wanted scientists to respond, and you got it..."
(HF, Scientist and Human Being)

"I thought it was an excellent program.....I kept thinking to myself, 'At last, they are starting to present to the *uninformed* American public many of the strange, inconsistent, and *unpublished* conclusions of the evidence found, or known about from scholarly interpretations of ancient sacred writings."
(HW)

"I am truly dismayed at this particularly steamy pile of rodent remains. What your program presented as 'very reliable alternative theories' are nothing but bizarre speculations by people whose only gain must be by selling a book..."
(CB, Canadian Academic)

"Please don't let the scientific community dictate what information the receptive public receives....The scientific community tends to reject anything it doesn't understand or can't reconstruct or objectively prove in the laboratory. There are many more open-minded professionals and individuals who do not have such biases and welcome information such as you have apparently presented. Freedom of information should not be restricted by such prejudice. Thank you for your initiative."
(BS, Attorney at Law)

"...Your network has done a great disservice by airing this pseudoscientific garbage. It is disheartening to think of how many people watched Mysterious Origins in a prime Sunday evening slot, while truly high quality programs such as Nova and Nature are relegated to much smaller audiences on PBS..."
(JK, New Mexico State University)

"...I have never seen such unadulterated hogwash in my entire life....If you present outrageous theories, then you must present someone with an opposing view to create a balanced presentation. If you cannot present this type of an investigation, then you should be forced to have a flashing graphic saying 'Entertainment Value Only', just like the Psychic Friends network has to do. I will be writing to my congressional delegation, the FCC, and the President to argue that legislation should exist to force you to do this....."
(TH, New Mexico State University)

"...I will be boycotting all of the sponsors of this program, and I will be encouraging others to do the same. I *don't* encourage censorship of this type of thing. In fact, I would encourage science teachers to show this program in their classrooms, followed by a thorough debunking...."
(TL)





For more information about this program and the scientific controversy it provoked, contact BCVIDEO.com.



To order Mysterious Origins of Man videos go to ORDER INFO

Read more at www.mcremo.com
 

THE ARCHETYPES BY C.G.JUNG

Amplify’d from www.nightfall-project.com
ARCHETYPES by C.G. JUNG nightfall-project.com
Picture
The contents of the collective unconscious are called archetypes. Jung also called them dominants, imagos, mythological or primordial images, and a few other names, but archetypes seems to have won out over these. An archetype is an unlearned tendency to experience things in a certain way. The archetype has no form of its own, but it acts as an "organizing principle" on the things we see or do.
THE MOTHER ARCHETYPE
The mother archetype is a particularly good example. All of our ancestors had mothers. We have evolved in an environment that included a mother or mother-substitute. We would never have survived without our connection with a nurturing-one during our times as helpless infants. It stands to reason that we are "built" in a way that reflects that evolutionary environment: We come into this world ready to want mother, to seek her, to recognize her, to deal with her.

So the mother archetype is our built-in ability to recognize a certain relationship, that of "mothering." Jung says that this is rather abstract, and we are likely to project the archetype out into the world and onto a particular person, usually our own mothers. Even when an archetype doesn't have a particular real person available, we tend to personify the archetype, that is, turn it into a mythological "story-book" character. This character symbolizes the archetype.

The mother archetype is symbolized by the primordial mother or "earth mother" of mythology, by Eve and Mary in western traditions, and by less personal symbols such as the church, the nation, a forest, or the ocean. According to Jung, someone whose own mother failed to satisfy the demands of the archetype may well be one that spends his or her life seeking comfort in the church, or in identification with "the motherland," or in meditating upon the figure of Mary, or in a life at sea.

MANA

You must understand that these archetypes are not really biological things, like Freud's instincts. They are more spiritual demands. For example, if you dreamt about long things, Freud might suggest these things represent the phallus and ultimately sex. But Jung might have a very different interpretation. Even dreaming quite specifically about a penis might not have much to do with some unfulfilled need for sex. 
It is curious that in primitive societies, phallic symbols do not usually refer to sex at all. They usually symbolize mana, or spiritual power. These symbols would be displayed on occasions when the spirits are being called upon to increase the yield of corn, or fish, or to heal someone. The connection between the penis and strength, between semen and seed, between fertilization and fertility are understood by most cultures.

SHADOW

Sex and the life instincts in general are, of course, represented somewhere in Jung's system. They are a part of an archetype called the shadow. It derives from our prehuman, animal past, when our concerns were limited to survival and reproduction, and when we weren't self-conscious.

It is the "dark side" of the ego, and the evil that we are capable of is often stored there. Actually, the shadow is amoral -- neither good nor bad, just like animals. An animal is capable of tender care for its young and vicious killing for food, but it doesn't choose to do either. It just does what it does. It is "innocent." But from our human perspective, the animal world looks rather brutal, inhuman, so the shadow becomes something of a garbage can for the parts of ourselves that we can't quite admit to.

Symbols of the shadow include the snake (as in the garden of Eden), the dragon, monsters, and demons. It often guards the entrance to a cave or a pool of water, which is the collective unconscious. Next time you dream about wrestling with the devil, it may only be yourself you are wrestling with!

THE PERSONA

The persona represents your public image. The word is, obviously, related to the word person and personality, and comes from a Latin word for mask. So the persona is the mask you put on before you show yourself to the outside world. Although it begins as an archetype, by the time we are finished realizing it, it is the part of us most distant from the collective unconscious. 
At its best, it is just the "good impression" we all wish to present as we fill the roles society requires of us. But, of course, it can also be the "false impression" we use to manipulate people's opinions and behaviors. And, at its worst, it can be mistaken, even by ourselves, for our true nature: Sometimes we believe we really are what we pretend to be!

ANIMA AND ANIMUS

A part of our persona is the role of male or female we must play. For most people that role is determined by their physical gender. But Jung, like Freud and Adler and others, felt that we are all really bisexual in nature. When we begin our lives as fetuses, we have undifferentiated sex organs that only gradually, under the influence of hormones, become male or female. Likewise, when we begin our social lives as infants, we are neither male nor female in the social sense. Almost immediately -- as soon as those pink or blue booties go on -- we come under the influence of society, which gradually molds us into men and women. 
In all societies, the expectations placed on men and women differ, usually based on our different roles in reproduction, but often involving many details that are purely traditional. In our society today, we still have many remnants of these traditional expectations. Women are still expected to be more nurturant and less aggressive; men are still expected to be strong and to ignore the emotional side of life. But Jung felt these expectations meant that we had developed only half of our potential.
 
The anima is the female aspect present in the collective unconscious of men, and the animus is the male aspect present in the collective unconscious of women. Together, they are refered to as syzygy. The anima may be personified as a young girl, very spontaneous and intuitive, or as a witch, or as the earth mother. It is likely to be associated with deep emotionality and the force of life itself. The animus may be personified as a wise old man, a sorcerer, or often a number of males, and tends to be logical, often rationalistic, even argumentative.

The anima or animus is the archetype through which you communicate with the collective unconscious generally, and it is important to get into touch with it. It is also the archetype that is responsible for much of our love life: We are, as an ancient Greek myth suggests, always looking for our other half, the half that the Gods took from us, in members of the opposite sex. When we fall in love at first sight, then we have found someone that "fills" our anima or animus archetype particularly well!

OTHER ARCHETYPES


Jung said that there is no fixed number of archetypes which we could simply list and memorize. They overlap and easily melt into each other as needed, and their logic is not the usual kind. But here are some he mentions: 
Besides mother, their are other family archetypes. Obviously, there is father, who is often symbolized by a guide or an authority figure. There is also the archetype family, which represents the idea of blood relationship and ties that run deeper than those based on conscious reasons.
 

There is also the child, represented in mythology and art by children, infants most especially, as well as other small creatures. The Christ child celebrated at Christmas is a manifestation of the child archetype, and represents the future, becoming, rebirth, and salvation. Curiously, Christmas falls during the winter solstice, which in northern primitive cultures also represents the future and rebirth. The child archetype often blends with other archetypes to form the child-god, or the child-hero.

The hero is one of the main archetypes. He is the mana personality and the defeater of evil. Basically, he represents the ego and is often engaged in fighting the shadow.

The maiden - who represents purity, innocence, and, in all likelihood, naivete.

The wise old man - is a form of the animus, and reveals to the nature of the collective unconscious.

The "dark father" is the shadow and the master of the dark side.
There is also the animal archetype, representing humanity's relationships with the animal world. The hero's faithful horse would be an example. Snakes are often symbolic of the animal archetype, and are thought to be particularly wise.

The trickster is often represented by a clown or a magician. The trickster's role is to hamper the hero's progress and to generally make trouble.
Other archetypes that are the original man, represented in western religion by Adam. Another is the God archetype, representing our need to comprehend the universe, to give a meaning to all that happens, to see it all as having some purpose and direction.

The hermaphrodite, both male and female, represents the union of opposites, an important idea in Jung's theory. In some religious art, Jesus is presented as a rather feminine man. Likewise, in China, the character Kuan Yin began as a male saint (the bodhisattva Avalokiteshwara), but was portrayed in such a feminine manner that he is more often thought of as the female goddess of compassion.

The most important archetype of all is the self. The self is the ultimate unity of the personality and is symbolized by the circle, the cross, and the mandala figures that Jung was fond of painting. A mandala is a drawing that is used in meditation because it tends to draw your focus back to the center, and it can be as simple as a geometric figure or as complicated as a stained glass window. The personifications that best represent self are Christ and Buddha, two people who many believe achieved perfection. But Jung felt that perfection of the personality is only truly achieved in death.
Read more at www.nightfall-project.com